Potrebuješ poradiť?
0
Študentský život

Ako na formátovanie záverečnej práce vo Worde – praktický návod

Písanie bakalárskej alebo diplomovej práce je pre mnohých študentov stresujúcim obdobím. Okrem kvalitného obsahu je dôležité aj jeho správne naformátovanie, čo môže byť pre niekoho skutočnou výzvou. Každá vysoká škola má svoje vlastné pokyny, no existujú všeobecné pravidlá, ktoré by mala záverečná práca spĺňať. V tomto článku si ukážeme, ako naformátovať prácu v MS Word jednoducho a efektívne.

Základné pravidlá formátovania záverečnej práce

Každá vysoká škola má svoje smernice, no vo väčšine prípadov sa dodržiavajú tieto všeobecné pravidlá:

  • Písmo: Times New Roman, Arial alebo Calibri (veľkosť písma 12)

  • Riadkovanie: 1,5

  • Okraje: horný a dolný 2,5 cm, ľavý 3 cm (kvôli väzbe), pravý 2 cm

  • Zarovnanie: do bloku

  • Odseky: prvý riadok odseku odsadený o 1,25 cm

  • Nadpisy: Štandardné štýly nadpisov v MS Word (Nadpis 1, Nadpis 2, atď.)

Praktický návod na formátovanie v MS Word

1. Nastavenie písma a riadkovania

  • Klikni na "Domov" a vyber písmo Times New Roman/Arial/Calibri (veľkosť 12).

  • Označ text a nastav riadkovanie 1,5 cez "Odstavec" → "Riadkovanie".

2. Nastavenie okrajov

  • Choď do "Rozloženie strany""Okraje" → Vlastné okraje a nastav:

    • Horný a dolný: 2,5 cm

    • ľavý: 3 cm

    • Pravý: 2 cm

3. Automatické nadpisy

  • Použi štýly "Nadpis 1", "Nadpis 2" pre konzistentné formátovanie.

  • Ak chceš rôzne štýly nadpisov, choď na "Domov" → "Štýly" a uprav ich podľa vlastnej potreby.

4. Vytvorenie automatického obsahu

  • Označ nadpisy v práci.

  • Prejdi na "Referencie""Obsah" a vyber štýl automatického obsahu.

  • Po zmenách v práci klikni na obsah a stlač "Aktualizovať".

5. Vloženie číslovania strán

  • Klikni na "Vložiť""Číslo strany".

  • Vyber dolný okraj (väčšinou na pravú stranu).

  • Strany titulnej strany a obsahu obvykle nemajú číslo, preto v "Nástroje hlavičky a päty" nastav "Iné pre prvú stranu".

6. Správne citovanie zdrojov

  • Použi "Referencie""Spravovať zdroje".

  • Vyber formát (napr. APA, ISO 690, Chicago).

  • Pre automatické vygenerovanie bibliografie klikni na "Bibliografia".

7. Generovanie zoznamu tabuliek a obrázkov

  • Klikni pravým tlačidlom na tabuľku alebo obrázok a vyber "Pridať popis".

  • Po dokončení prejdi na "Referencie""Zoznam ilustrácií" a vygeneruj tabuľku.

8. Kontrola gramatiky a pravopisu

  • Klikni na "Revízia""Pravopis a gramatika".

  • Ak píšeš v slovenčine, uistite sa, že je jazyk dokumentu nastavený na "Slovenčina".

Správne naformátovaná práca pôsobí profesionálne a môže ti dokonca pomôcť získať lepší dojem u školiteľa či oponenta. Microsoft Word ponúka mnoho užitočných nástrojov, ktoré ti ušetria čas a eliminujú stres pri formátovaní. Nezabudni, že s tlačou a viazaním diplomovej práce ti vieme pomôcť! Radi vytlačíme tvoju záverečnú prácu do podoby akú si želáš. 

Držíme palce pri písaní a následnej obhajobe!